novinky Pavel Svoboda

Pravda není sexy roštěnka aneb souboj s kachnou

Publikováno 25. 6. 2015

Musíme ji často sami hledat, nutí nás myslet, bývá bez bizarních titulků a v poněkud šedém, tichém podání. Kdo by o takovou šmudlu stál, když Lež k nám přijede sama na marketingovém voze s amplionem a vrtí pozadím v lesklých šortkách od Versaceho?

Takhle nějak mi začal připadat souboj se zatím nejnovější eurokachnou, která nám tu už týden poletuje. Debata o tom, že Evropa zakáže fotky z dovolené, nabrala na obskurních obrátkách, neštítila se jí ani renomovaná média (aniž by se obtěžovala zavolat a ověřit si zprávu), a proto je nejvyšší čas šířit vysvětlení:

Mnoho lidí sedlo na lep NĚKTERÝM Zeleným a NĚKTERÝM Pirátům (ti slušnější se už zeptali a ti vzdělaní diskutují, bohudíky) ve věci focení a sdílení autorskoprávně chráněných (tj. neuběhlo 70 let od smrti autora) budov a uměleckých děl na veřejných prostranstvích: prý v červenci takový zákaz v Evropském parlamentu schválíme. Jenže my v Evropském parlamentu nejsme vůbec v žádném takovém normotvorném procesu, takže žádná taková norma v červenci schválena prostě být nemůže.

(1) Jsme jen v procesu ex-post hodnocení jedné již existující směrnice, kteréžto hodnocení pirátská zpravodajka Reda zneužila ke svým představám o budoucnosti autorského práva – a tyto představy byly za pomoci 550 (!) pozměňovacích návrhů v právním výboru EP rozmetány (podotýkám, že - narozdíl od tvrzení některých Pirátů a paní Cabrnochové - žádný LEGISLATIVNÍ výbor v EP neexistuje, to je jen manipulativní „nepřesnost“ překladu, která má vzbudit dojem, že nějaký legislativní proces běží).

(2) Nejde o všechny budovy a sochy, ale jen o ty autorskoprávně chráněné.

(3) V Evropském parlamentu hledáme celoevropský názorový kompromis (opakuji – mimo normotvorný proces) mezi rigidním přístupem francouzským (bez souhlasu autora nic) a liberálním, jaký má ČR ( bez souhlasu autora cokoliv) – hledáme koncept, při kterém si ani jako turisté nebudeme při focení a sdílení fotek muset dávat pozor na to, v jaké zemi EU se zrovna kvůli autorskému právu nacházíme. Zdá se, že by řešení mohlo být na hranici mezi komerčním a nekomerčním užitím. Kde tato hranice leží, o tom se teprve povede diskuse. Já (osobně) ji vidím v tom, že (a) chráněná budova musí být hlavním předmětem fotografie (tedy ne selfies, ne panorama, kde jen jedna budova z mnoha je chráněná), (b) cílem aktivity musí být zisk (např. fotka použitá v reklamě, kalendář s chráněnými díly, tedy ne sdílení fotek z dovolené na webu, kde reklamy po stranách slouží jen k pokrytí nákladů platformy etc.), (c) patrně s tím nějak souvisí i jistá úroveň kvality a rozlišení fotografie. Prostě, bude-li někdy v budoucnu nějaká legislativní iniciativa ohledně svobody panoramatu, budeme zkoumat každičký veřejný zájem, který by ospravedlnil osvobození od souhlasu autorů těch chráněných budov či soch. Tak jako tak jsme na samém počátku diskuse.

Je ovšem možné, že destruktivní aktivity některých Pirátů a některých Zelených povedou k tomu, že bude-li v budoucnu okolo panoramatu celoevropská legislativní aktivita, kompromis nalezen nebude a vše bude jako doposud – u nás dovoleno vše, ve Francii, Belgii, Itálii aj. souhlas nutný. A to je celé.